Followers

Friday, February 13, 2015

Tunggu Dulu Cinta

Nuraivy Sofea 1 nama yg cukup indah. Tetapi kehidupannya x seindah namanya. Aivy kehilangan ayah sejak berumur 3 thn lg. Utk meneruskan kehidupan, ibu Aivy telah berkahwin dgn ayah Din. Namun Ivy tetap kekurangan kasih sayang seorang ayah kerana Ayah Din kurang memberi perhatian terhadapnya. Sentiasa mencari kesalahan Aivy. Ditambah pula dgn abg tiri Aivy yg sgt membenci dirinya. Aivy dilayan seperti hamba oleh adik seibunya Hairee. Tiada langsung rasa hormat terhadap diri Aivy.
Selepas tamat belajar Aivy bekerja direstoren Ayah Din sebagai tukang masak. Dalam ramai2 pelanggan yg dtg, Uncle Ibrahim cuba mendekati diri Aivy. Rupa2nya Uncle Ibrahim ingin menjodohkan Aivy dgn anaknya yg bernama Kamal Noah. Aivy berbelah bahagi sama ade ingin menerima @ menolak lamaran tersebut. Ibu Aivy bermati2an memujuk agar Aivy menerima pinangan itu. Dalam masa yg sama terbongkar 1 rahsia yg cuba disembunyikan oleh ibu Aivy. Ini menyebabkan Aivy jauh hati dgn ibunya. Sementelahan pula Shak si abg tiri & hairee selalu mencari kesalahan & membulinya hingga menyebabkan Aivy mengambilkan keputusan tuk menerima pinangan dr Uncle Ibrahim.
    Aivy diterima baik dalam keluarga Uncle Ibrahim. Cuma Kamal Noah endah x endah dgn Aivy. Hati Kamal dingin seperti ais. Kamal tidak mampu melupakan kenangan silamnya. Sehinggakan dimlm perkahwinan mereka Kamal menyebut nama perempuan lain..
Aivy sentiasa makan hati berulamkan jantung dgn sikap Kamal. Nasib baik Aivy punya bapa mertua & adik ipar yg cukup memahami & menyayangi dirinya.
     Setelah berkahwin Aivy tetap diganggu oleh abg tirinya Shak. Lebih menyulitkan keadaan Shak sentiasa berdendam dgn Aivy sehingga sanggup menabur fitnah apabila Aivy x melayan permintaannya. Kebetulan Kamal menyaksikan sendiri segala insiden yg membabitkan Avy & bekas kekasih Aivy. Rentetan dr peristiwa itu Aivy dihalau dr rmh tanpa diberi peluang tuk menjelaskan segala yg berlaku.
  Bermulah sekali lg episod duka dlm hidup Aivy. Mampukah Aivy meneruskan kehidupannya setelah dipinggirkan oleh suami dlm keadaan berbadan dua?
  Hasil garapan penulis ini mampu buat saya menyudahkan novel ini dr awal sampai ke perkataan tamat dgn lancar. Penulis pandai memainkan emosi saya sehinggakan saya menitiskan air mata dan adakalanya tersenyum sumbing dgn watak2 yg dilakarkan. Novel yg secukup rasa. Novel yg punya byk pengajaran didlmnya. Cinta memerlukan pengorbanan, kesetiaan, tolak ansur dan kepercayaan utk mendaki puncak bahagia..
  Tahniah buat penulis Ayu emelda tuk naskah yg superb ini. X lupa juga buat editornya Norlizawati yg telah mencantikkan jln cerita novel ni. Semoga terus sukses selalu hendaknya.
So.. uols kena beli novel nih ok.. berbaloi-baloi..



Wednesday, February 11, 2015

Rahsia Hatiku

  Iman Najwa kehilangan kedua ibubapanya kerana terlibat dgn kemalangan. Sebelum kemalangan ayah Iman ade berpesan supaya Iman dpt memenuhi impiannya agar menyatukan kembali keluarga mereka. Ayah Iman telah dibuang oleh neneknya kerana nenek Iman tidak merestui perkahwinan ibubapa Iman.
   Kepulangan makcik Iman dr luar negara iaitu kakak kepada ayah Iman akhirnya telah meletakkan diri Iman di banglow kepunyaan neneknya. Demi merealisasikan impian arwah ayahnya Iman sanggup berdepan dgn neneknya walaupun hanya sebagai org gaji di banglow tersebut. Dgn menyamar sebagai org gaji, Iman cuba mendekati neneknya tetapi sikap ego neneknya menjadikan keadaan sedikit sukar buat Iman.
   Kebetulan cucu kesayangan neneknya a.k.a sepupu Iman menginap sekali di banglow itu. Maka terjadilah berbagai insiden yg mencabar keimanan Iman. Namun kerana janji arwah ayahnya, Iman menahan sabar dgn karenah sepupunya Alif Iskandar dan juga neneknya.
   Suatu hari tembelang Iman pecah apabila neneknya mengetahui Iman adalah cucunya. Kemarahan neneknya memuncak sehingga sanggup mencederakan Iman. Dan kerana kejadian itu sehingga Iman dimasukkan ke hospital barulah neneknya dpt menerima Iman kembali & memaafkan kedua ibubapa Iman. Bermulalah kehidupan bahagia Iman.
    Tetapi segalanya mula berantakan apabila makcik Iman mencadangkan agar Iman dijodohkan dgn Alif Iskandar.
   Adakah kehidupan Iman terus bahagia setelah diuji dgn berbagai dugaan? Dptkan naskah hebat ini. Selusuri perjalanan hidup Iman Najwa yg sentiasa tabah & sabar dlm mengharungi ujian yg getir...




Puja

  400 thn yg lalu. Mengisahkan pelarian 7 buah keluarga dr Pagar Ruyung ke tanah besar utk memulakan kehidupan yg baru.
 Setelah jauh mengembara akhirnya mereka tiba di 1 kawasan yg boleh mereka jadikan penempatan baru buat mereka. Maka bermulalah gotong royong antara mereka. Masing2 punya tugas & kepandaian utk membina penempatan baru. Namun setelah mereka membina penempatan itu terjadi kejadian aneh berlaku di situ. Angin kencang telah memusnahkan rmh2 yg dibina serta pokok2 yg baru ditanam.
  Rupa2nya kawasan itu berpenunggu. Jika ingin meneruskan kehidupan di situ, mereka perlu memenuhi syarat penunggu tersebut. Di antara 7 keluarga itu hanya Waki yg boleh berinteraksi dgn penunggu tersebut.
Nak tau syarat yg dikenakan oleh penunggu sila baca novel ni. Disamping itu jika mereka dpt menunaikan syarat itu maka mereka akan dilimpahkan dgn kemewahan.
  Masa terus berlalu. Kampung Silak Tua masih menjalankan adat tradisi lama mereka. Jika seorang ketua kampung sudah meninggal.. perlantikan ketua baru mesti dijalankan. & syarat penunggu perlu ditunaikan
  Masa terus berlalu. Kepulangan Jimmy ke Kampung Silak Tua telah membuatkan Mak Jiha terharu & terkejut setelah 15 thn Jimmy menghilangkan diri. Kepulangan Jimmy juga tepat pada masanya kerana nyawa keluarganya menjadi taruhan utk syarat penunggu tersebut. Suasana Kampung Silak Tua menjadi tidak aman dgn kemunculan makhluk2 yg mengerikan.
  Bersama Pak Salleh, Jimmy berusaha utk memutuskan perjanjian berpuaka itu sebelum lebih byk tragedi yg tidak diingini berlaku. Namun berbagai halangan terpaksa mereka tempuhi utk melaksanakan impian tersebut. Sedaya upaya mereka cuba mengembalikan keamanan Kampung tersebut serta mengembalikan akidah penduduk kampung yg jauh terpesong.
Berjayakah misi Jimmy & Pak Salleh itu. Semuanya terjawab bila anda membaca naskah ini sehingga ke penghujungnya. Ending yg x terjangka telah digarapkan oleh penulis. Tahniah Kak Maria Kajiwa kerana berjaya menghasilkan karya yg superb ini..



Memilihmu Kerana Dia

    Nur Sarah menerajui Heritage setelah kematian suaminya. Disamping itu Sarah tetap dibelakang Bonda Mariam merangkap ibu mertua yg amat disayangi.
Sejak kepulangan pewaris tunggal Heritage Ku Ammar, hidup Nur Sarah kucar kacir. Bekas abang iparnya sentiasa memeningkan kepala Sarah dgn karenah yg tidak2.
    Oleh kerana takut kehilangan Sarah, Bonda Mariam merancang utk menyatukan Ku Ammar dgn Sarah. Namun mendapat tentangan drpd mereka berdua. Setelah Ku Ammar diugut oleh bonda utk tidak menyelesaikan segala hutang piutang Ku Ammar maka dgn terpaksa Ku Ammar bersetuju utk mengahwini Sarah walaupon ketika itu Ammar sudah mempunyai kekasih hati. Sarah terpaksa akur dgn rancangan Bonda Mariam kerana tidak sampai hati menolak hajat Bonda Mariam.
  Setelah perkahwinan berlangsung hidup Sarah seperti digantung tak bertali. Ku Ammar tak pernah menghiraukan Sarah. Yg dikejar tetap kekasih hatinya Lisanani. Sampaikan satu tahap Ku Ammar mengambil keputusan tuk memperisterikan Lisanani setelah berita tentang perhubungan mereka heboh diperkatakan dilaman sosial.
  Bagaimanakah perasaan Sarah setelah diduakan oleh Ku Ammar?
   Dapatkah Ku Ammar menerajui Heritage dgn lancar?
   Apakah Lisanani dpt memenuhi impiannya tuk hidup dlm kemewahan?
   Adakah Bonda Mariam hidup dgn tenang setelah kejadian yg tidak diingini berlaku?
  Semua ini terjawab bila anda memiliki naskah hebat drpd ameera Ameer. Baca dgn matahati supaya anda memperolehi pengajaran didlmnya..
Tahniah Myra kerana telah berjaya mengkucar kacirkan perasaan saya... hehehehe





Tuesday, May 20, 2014

AKU BENCI KAU!



Baca nobel nih mcm2 perasaan yg timbul... 1-1 nya nobel yg buat saya nak marah, benci, meluat dan yg sewaktu dgnnya.

Mengisahkan Darius yg dibsrkan dgn penuh pembohongan tentang mamanya. Sehinggakan dia menjadi seorang yg terlalu membenci terhadap kaum wanita. Pada fikiran Darius semua wanita ibarat seorang pelacur. Adehhhh...sabo je laaa haku.
Ketika berusia 8 thn Darius telah dipisahkan dgn mamanya kerana hasutan & fitnah drpd ayah & nenek Darius. Nenek Darius( mokcik Hendon) adalah sejahat2 manusia. Sanggup menjual menantu semata2 hendak mengaut keuntungan.
Ayah Darius seorang lelaki yg dayus.. haaa yg ni layak dipanggil Dayus.. bukan pokcik guard kat airport tu..hehehe. Kerana harta sanggup dia menggadai isteri sendri. Dah gadai isteri diracun plak pemikiran Darius dgn mengatakan mama Darius curang.. suka menjual tubuh tuk kekayaan. Sikap ayah Darius yg suka berpoya2 & mabuk2 tidak disukai oleh Darius. Walaupon Darius suka berpoya2 tapi dia x pernah meneguk air haram tu.
Hidup Darius dikelilingi dgn kekayaan. Kerjaya yg meningkat serta femes di mata masyarakat. Nama Darius sering disebut2 sebagai usahawan yg berjaya. Tapi biasa laaa mana ade yg senang hati dgn kejayaan org kan.. kerana sikap irihati & cemburu, Darius difitnah dgn tersebarnya video hubungan songsang.
Maka bermula la kejatuhan Darius. Utk membersihkan nama baik keluarga.. nenek Darius mencadangkan agar Darius segera berkahwin.. nak coverline ler tu. Konon2 cucu dia bukan gay. Yg jd mangsa ialah Adlene Kayra. Adlene Kayra pernah menerima bantuan drpd Hendon. Semasa Kayra kecil Hendon sanggup mendermakan wang tuk pembedahan Kayra. Itupon sebab nak jaga airmuka. Hisshh Hendon ni memang syaitan bertopengkan manusia. Semua kejahatan adalah rancangan Hendon. So Hendon segera meminang Qayra. Fuhhhh stail meminang pon ikut redah jek.. Apabila Qayra tau yg bakal suaminya seorang gay...bermati-matian Qayra menolak utk tidak dijodohkan dgn Darius. Bila nafsu jahat dah menguasai diri Hendon memaksa Darius memperkosa Qayra supaya Qayra tidak menolak perkahwinan itu. Uwaaa.. babak ni rasa nak gi tembak je Darius tu.
Akhirnya Qayra terpaksa juga mengahwini Darius. Dan bermula laa episod kedukaan dlm hidup Qayra. Kalau nak tau mcm mana layanan Darius terhadap Qayra sila beli buku nih & baca.
Adakah Darius , Hendon & ayah Darius insap dgn perbuatannya. Adakah Darius dpt bersatu semula dgn mamanya? Sama2 kita menghayati kisah dlm naskah ni. Byk pengajaran yg dpt kita perolehi.
Jujur saya katakan..buku ni memang memainkan emosi saya. Buku yg lain drpd yg lain. Tahniah tuk penulis.

DIA... ISTERI LUAR BIASA



Selesai menelaah buku nih. Apa yg boleh diucapkan...sebuah buku yg santai, yg x terlalu sarat dgn konflik, byk pengajaran yg boleh diperolehi..

Dewi Yusra seorang gadis yg baik, murah hati dan selalu menjaga kepentingan kaum sejenisnya. Tapi dgn kaum adam Dewi cukup anti. Hatinya terlalu keras untuk dicintai oleh seorang lelaki.
Tapi mempunyai sahabat karib yg bernama Kamarul. Satu2nya lelaki yg boleh mendekati Dewi. Pengalaman arwah ibunya yg ditindas oleh suami a.k.a ayah Dewi membuatkan Dewi sgt2 membenci kaum adam. Apalagi dgn masalah yg dihadapi oleh sahabat karibnya Eda apabila suami Eda berlaku curang. Anak Eda sgt rapat dgn Dewi sampaikan naluri keibuan Dewi terserlah. Ini membuatkan dewi berkobar2 utk mendptkan zuriat sendiri disamping menjadikan pewaris utk perniagaan Nasi Ayam Bonda (NAB). Yang dasyatnye Dewi sanggup melakukan IVF tuk mendptkan zuriat tanpa berkahwin. Sengal sungguh la Dewi ni.
Tapi di tolak mentah2 oleh doktor pakar..hahaha padan muka..mcm x tau hukum plak... punya laa nak anak Dewi memaksa Kamarul mencarikan seorang suami sementara. Masa ni byk insiden mencuit hati berlaku..
Pertemuan pertama Dewi dgn Raden Amzar dlm kapalterbang. Dewi yg anti kaum lelaki cukup kerek dgn Raden. Hishh punya la kekwat tahap babun Dewi nih..rasa nak luku2 kepala dia. Akhirnya Dewi jumpa jugak stok suami sementara bila ternampak Raden solat dlm kapalterbang.
Berbagai usaha Dewi utk melaksanakan impiannya utk memikat Raden dan kebetulan pula Raden memang dah jatuh suka dgn Dewi... cinta sudah berputik yaaa.. peluang Dewi tiba apabila dia merancang utk ditangkap khalwat bersama Raden atas bantuan Kamarul. Akhirnya mereka pon berkahwin di luar negara.. sampai kota london tu.. tapi misi Dewi kawen tuk dptkan anak aje. So dah dpt anak dia akan tgglkan Raden. Dlm pada itu Kak Long Raden beria2 nak menjodohkan Raden dgn teman baiknya. Setelah mengetahui adiknya telah berkawen senyap2 berbagai usaha Kak Long lakukan utk memisahkan Raden & Dewi. Tapi Dewi ni buat x kisah. Sebab dia bukan sayang dgn Raden pon. Sebab tu segala penghinaan drpd Kak Long x jd kudis kat Dewi.
Raden yg sgt2 mencintai Dewi berusaha menjadi sorang suami yg baik. Yang kelakarnya Dewi sanggup buat mcm2 tuk menggoda Raden... Alahai Dewi betul2 nak melaksanakan impian dia.. semua dia terjah.. Bila Dewi dah mengandung Dewi mengambil keputusan tuk meninggalkan Raden..konon2 boleh hidup tanpa Raden la tuh. Hehehe.. Raden x berputus asa terus menjaga Dewi sebaik mungkin. Sampai 1 tahap Dewi menghalau Raden keluar dr rmhnya. Raden dgn rasa kecewa keluar dr rmh,kebetulan Raden perlu menghadiri kursus di luar negara. Bila Raden xde.. Dewi plak penasaran..walawehhh..mulut kata x mau tapi hati mauuuu... dari situ Dewi mula dpt menerima Raden kembali. Cinta mula mekar di hati masing2. Tapi hidup x selalu indah. Dewi difitnah hingga ibu mertuanya benci dgn dirinya. Kesian Dewi kerana percayakan sahabat sampai memakan diri sendiri. Nak tau siapakah yg tikam Dewi dr belakang, adakah mak mertua & kak long terus membenci Dewi, setiakah Raden dgn Dewi? Sila baca dr awal sampai ke penghujung cerita ok..
Yang pasti saya cengeng kejap bila dah masuk klimaks tu. Hahahaha
Saya boleh masuk dgn buku nih. Selera masing2 berbeza ok. Kalau nak yg santai ini bukunya, kalau nak yg x serabut kepala ini bukunya.. kalau nak yg tuttttttt bukan ini bukunya... selamat membaca. Jadikan setiap ape yg berlaku dlm buku nih sebagai pengajaran ok. Kak Umie Nadzimah saya suka buku2 Kak umie..

DICINTAI atau MENCINTAI




Selesai sudah menelaah novel nih. Ape yg boleh dikatakan saya suka dgn jln citer buku nih. Byk nilai2 murni yg penulis serapkan dlm karya beliau. Percintaan yg tulus murni, setiakawan hingga hujung nyawa, kasih sayang diantara keluarga. Perasaan dendam yg boleh memporak perandakan kehidupan kita. 
Qyrana Najwa seorang gadis yg degil, pandai berdikari dan kadangkala suka ikut perasaan tanpa memikirkan hati org lain. Pertemuan dgn Mohd Zariq Asyraf dlm keadaan huru hara. Kebetulan Zariq adalah abg kpd kwn baik Qyrana, Mohd Zahir Azmin. Tanpa diduga setelah beberapa kali pertemuan atas dasar kerja, terbit perasaan sayang dan cinta diantara Zariq & Qyra. Dan tanpa pengetahuan Qyra rupa2nya Azmin menaruh hati pd Qyra jugak.. Alahaii kat sini dah terjadi cinta 3 segi. Tapi cinta & sayang x boleh dipaksa.
Dan kebetulan juga kakak kpd Qyra, Najilah Azwa pernah menaruh hati dgn Zariq. Haisshhh.. makin byk cinta bersegi2 nih. Di pendekkan citer. Kerana cinta yg mendalam terhadap Qyra, Zariq melamar Qyra dan mereka pon bertunang. Dlm masa bertunang ni laa byk konflik yg terjadi. Sehinggakan sampai 1 tahap pertunangan mereka hancus begitu saja. Ade peristiwa yg menyebabkan terjadinya perpisahan diantara Zariq & Qyra. Nak tau baca yer.. x boleh citer lebih2... Disebabkan peristiwa itu Zariq terpaksa tanpa rela mengahwini Najilah Azwa. Alamak hero kawen dgn org lain ke?? Berbagai dugaan yg melanda Qyra & keluarga. Kemuncaknya bila Qyra kehilangan seseorang yg amat dia kasihi. Babak ni saya x boleh tahan. Air mata dah mcm air terjun. Jaat sungguh penulis tu sebab buat saya nangis. Adakala saya rasa marah sgt2.. nak2 dgn watak Syed Amir... hissshh bukan takat samseng kg dusun jek.. hati Amir nih dah umpama Loji Indah Water.. hrp nama je sedap.. tapiiiii busuk sebusuk2nya. Hehehe. Penat laa nak tulis pnjg2.. so saper yg nak tau citer seterusnya sila beli & baca Dicintai Atau Mencintai. Dptkah Zariq & Qyra bersatu semula? Ape yg terjadi kepada Azmin? Adakah Qyra tetap mengahwini Iqbal? So dptkan dgn segera buku ini di pasaran..Ape2 pon baca dgn hati yg ikhlas. Cuba hayati, fahami dgn mesej yg ingin disampaikan oleh penulis kpd kita. Tahniah Ameera Ameer kerana karya awak tidak mengecewakan saya.