Followers

Wednesday, December 21, 2011

Kek Pandan Layer

Yummy....pandan layered cake...dah 2 kali buat...sedap sgt2...kalah kedai kek wooo...x tipu pyer...Anak2 pon suke mkn apatah lg ibunye..hehehehe. Cuma nak membuatnye cerewet sikit, tapi disebabkan nak mencuba jgk..jd la pandan layered cake...soooo kite jengah2 resepinye...

BAHAN2 UNTUK KEK:-
5 biji telur Gred A
160 g gula
125 g tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
75 g minyak jagung
15 g ovallate
1 camca teh paste pandan
2 camca besar susu segar/cair
BAHAN2 UNTUK KASTARD:-
1050 g santan
225 g gula
10 g serbuk jelly
1 camca teh paste pandan
100 g tepung Hoen Kwee (warna hijau)
75 ml jus pandan (kisar 4 helai dan pandan dgn 75 ml air, kemudian tapis)
Secubit garam
Cara-cara

UNTUK KEK:- Satukan telur, ovalatte, gula dan paste pandan. Pukul hingga kembang dan gebu. Perlahan kan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan juga susu. Gaul rata.
Masukkan minyak jagung dan gaul rata. Tuang dalam tin berukuran (8 x 8 x 3) inci yg telah di sapu dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas. Sapukan juga permukaan kertas dgn mentega.
Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 minit. Bila masak keluarkan kek dari oven dan sejukkan. Kecilkan sedikit kek dgn cara memotong bhg tepi kek sehingga menjadi (7 x 7) inci. Kemudian potong mendatar sebanyak 3 keping.
UNTUK KASTARD:- Satukan semua bahan2 untuk kastard dalam bekas tahan panas. Masak diatas air mendidih (secara double boiler), gunakan wisk, kacau hingga pekat dan berkilat. Mastikan api dan biar suam sedikit sebelum dilapis dgn kek.
UNTUK MEMBUAT KEK LAPIS PANDAN:- Gunakan tin berukuran (8 x 8 x 3) inci. Tuang 1/3 adunan kastard dan ratakan. Lapiskan dgn sekeping kek. Tekan sedikit. Tuang lagi 1/3 kastad dan lapiskan dgn sekeping lagi kek. Ratakan biar memenuhi bhg yg kosong. Lapiskan lagi dgn sekeping kek dan kemudian kastard dan diakhiri dgn kek. Isi ruang2 tepi kek dgn lebihan kastard.
Kemudian masukkan dalam peti sejuk sekurang2nya 1 jam. Keluar kan kek dari acuan dan salut dgn kelapa kering.
Bahagian yg ber kastard tu di atas dan kek dibawah. Ini bermakna kek nie dimulai dgn bhg kastard dan akhir dgn kek..
Satu petua....gunakan tin utk membakar kek tadi, cuci tapi tak payah guna sabun, cuma buang kerak2 yg tertinggal, lepas tu keringkan, kerana saki baki mentega yg kita guna utk mengris tin tu masih ada dan ini memudahkan kek yg telah dilapis dgn kastard utk dikeluarkan.







Saturday, December 17, 2011

Gathering with Geng Hantu Novel

Mcm x percaya jek leh berkumpul ramai2 dgn member yg sekepala & sehati sejiwa....Seronok sgt2 time tu...habis 1 Sogo & JLN TAR dgn keriuhan mulut kami yg x gheti nak diam...Kenangan yg cukup indah tuk di kenang....FB merapatkan silaturrahim...FB dpt berkenalan dgn member2 dr pelbagai negeri....Syukur kepada Allah dgn ikatan persahabatan yg terjalin ni...Terima kasih semua...SAYANG bangat dgn uolls semua....


Thursday, December 15, 2011

Makaroni Bakar

Hari ni memang terlebih rajin....nak post semua yg ade...Jgn ade yg bosan membace sudah...Yelaaaa manetau kang terlebih sudah...kikikiki.. Jom kite tgok resepi makaroni bakar...resepinye ni drpd kakak kesayangan Kak Ina Zarinah...Tq kak ina dgn resepi yg marbeles...

Bahan2

2 cawan makaroni di rebus & toskan
250gm daging/ayam kisar
1 labu bawang besar didadu
1/2 btg karet di potong memanjang
1 biji lada benggala di dadu
2 sudu bsr rempah kari
10 biji telur
Mozarella cheese secukupnye
Sedikit daun sup

~Tumis bawang & rempah kari hingga naik bau,
~Masukkan daging/ayam kisar...tumis sebentar
~Kemudian masukkan karet,lada benggala & makaroni...kacau rata
~ Perasakan dgn garam & gula
~last sekali masukkan daun sup
~Kemudian tutup api
Sebelom membakar..pecahkan telur 10 biji ke dlm makaroni td...kemudian gaul rata..
Griskan loyang dgn butter & masukkan adunan td kedlm loyang..
Taburkan mozarella cheese di atas adunan.
Bakar pade suhu 170c selama 30 minit..

Selamat mencuba




Kapkek Oren

Wahhhhh....dah lama tul x menghapdet blog ni....sejak dua menjak ni kemalasan melanda diriku...Segala2nye terasa mls...nak membaking pon mls...hehehe...Tapi setelah di tiup angin kerajinan oleh kakcu sayang....Berkobar nak membaking...ahakkssss ..Ok kali ni kite wat kakpkek oren...resepi cam kat bwh....sila2kan mencuba

Kapkek oren

bhn2

100gm gula kastor(nak manis + cikit lagi)
2 biji telur gred B
1 cwn susu pekat manis
1 cwn minyak masak
2 biji oren parut kulit oren sikit & perah oren(1ooml pati oren)
240gm tepung superfine/tepong kek
1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
sedikit pewarne oren

Dlm bekas pukul telur manje2...masukkan gula & susu pekat...pukul sebati....kemudian masukkan minyak & pati oren bersama parutan oren td....kacau dgn whisk....last sekali masukkan tepung..kacau sebati...masukkan adunan dlm cup & bakar suhu 170c 25minit